Zapraszam Cię do kolejnego artykułu z serii o Content marketingu. Jeśli nie przeczytałeś poprzednich, to możesz do nich wrócić (linki znajdziesz pod spisem treści). Było już o zaletach i budowaniu strategii. W tym tekście podpowiem Ci jakimi narzędziami możesz się wspomóc podczas tworzenia treści (i nie tylko!) oraz dam Ci przydatne wskazówki.
Artykuły z mini serii o content marketingu:
- Jak robić skuteczny content marketing? – kompletny przewodnik
- Strategia content marketingowa – 7 praktycznych kroków
- Content marketing narzędzia i wskazówki
- Content marketing dla firm – 4 konkretne przykłady
Co znajdziesz w artykule (spis treści)
Content marketing – narzędzia
Dobra wiadomość jest taka, że narzędzi do content marketingu jest naprawdę sporo. Przedstawię tutaj ogólne potrzeby i przykładowe narzędzia z jakich możesz skorzystać (tekst nie jest sponsorowany!). Jeżeli będziesz potrzebował innego narzędzia content marketingowego, to daj znać w komentarzu.
Uniwersalnym content marketingowym narzędziem jest edytor tekstu. Niby oczywiste, ale warto zadbać o odpowiednie narzędzie z którym będzie Ci się przyjemnie pracowało. Pamiętaj, że spędzisz z nim sporo czasu. W większości przypadków wystarczy nawet ten wbudowany w CMS strony czy Word. Upewnij się tylko że masz możliwość automatycznego weryfikowania błędów (choć w moim osobistym wypadku nawet i to nie wystarcza).
Bardzo przydatny jest program do obróbki grafiki, która urozmaici tekst. Choć polecam poduczyć się przynajmniej najprostszych rzeczy jak skalowanie zdjęć czy zmniejszanie wagi obrazów. Wykorzystać możesz Photoshop, ale też jego bezpłatny odpowiednik GIMP. Świetna jest też Canva, a w wielu wypadkach wystarczy MS Paint.
Programy do analizy stron www konkurencji. Pomoże ci to nadążyć za zmianami, które dynamicznie zachodzą w Internecie. Pamiętaj tylko, że masz się inspirować i wymyślać własne rozwiązania. Jeżeli będziesz kopiować to w najlepszym wypadku będziesz na drugim miejscu. Programy, które warto wziąć pod uwagę to: Similar Web, Brand24, Google Alerts, Surfer, Senuto.
Do dystrybucji treści przydadzą się social media. Wybierz te, które są najlepiej dopasowane do twojego rodzaju zawartości oraz preferencji grupy odbiorców. Przedstawię 3 najważniejsze:
- Facebook – warto o nim pamiętać ze względu na popularność, jednak jego przydatność dla niektórych biznesów może być ograniczona.
- LinkedIn – to powinien być twój główny kanał, jeżeli prowadzisz firmę.
- YouTube – treści wideo, zwłaszcza o charakterze edukacyjnym czy rozrywkowym.
W każdym rodzaju treści dobrym dodatkiem do dystrybucji będzie program do obsługi newslettera (e-mail marketing). Osobiście polecam świetne, a jednocześnie bezpłatne narzędzie jakim jest Mautic. Możesz też skorzystać z FreshMail czy Mailchimp.
Jeżeli będziesz publikował filmy, to na pewno program do montażu wideo i obróbki dźwięku. Możesz skorzystać z DaVinci Resolve i Audacity.
Nie tylko same narzędzia są ważne w content marketingu. Poza programami warto też poprosić innych o pomoc. Jeżeli 2-3 osoby zobaczą twój tekst i zaproponują poprawki, to będzie on o niebo lepszy (przy okazji dziękuję Ci, jeżeli to ty pomagałeś/aś mi z tym lub innym tekstem. Ujawnij się proszę w komentarzu, bo chętnie Cię wyróżnię!).
Content marketing wskazówki
Musisz pamiętać, że content marketing, podobnie jak pozycjonowanie daje efekty dopiero po pewnym czasie. Dlatego daj sobie kilka miesięcy na start i zdobycie pierwszych czytelników. To maraton, a nie sprint.
Kluczowym elementem w marketingu treści jest jakość. Twórz wartościowe, angażujące wpisy, których nie ma nigdzie indziej. Daj sobie czas na zgłębienie tematu i eksperymenty z zawartością. Sama praca z danym tekstem nie kończy się po jego publikacji. Warto żebyś wracał do danego wpisu i aktualizował go w razie potrzeby. Proszę Cię, abyś tą wskazówkę o content marketingu potraktował naprawdę poważnie.
Pozyskanie pierwszych czytelników jest trudne. Dlatego na początku warto rozważyć wsparcie dotarcia do osób zainteresowanych treścią. Możesz rozważyć publikowanie wpisów na innych portalach, płatną promocje i oczywiście zapraszanie znajomych.
Zadbaj o lekkość i przystępność treści. Pisz w sposób bezpośredni, w miarę luźny. Używaj prostego i zrozumiałego dla ogółu języka. Unikaj profesjonalizmów lub przynajmniej je objaśniaj. Jeżeli możesz to dodaj odrobinę humoru do tekstów.
Zadbaj o dobry czas publikacji. Możesz oczywiście publikować teksty w każdej chwili, ale często okoliczności sprzyjają lepszym zasięgom. Przykładowo:
- Najlepszy czas dla publikacji recenzji o nowej grze np. Cyberpunk 2077 była w okolicy jej premiery. Wtedy najwięcej ludzi wyszukiwało informacji o grze i firmie, która ją wydała.
- Doskonałym momentem na wypuszczenie poradnika dotyczącego tworzenia promocji z okazji black friday czy cyber monday to kilka tygodni przed tymi wydarzeniami. Wtedy ludzie przygotowują się do nich i szukają informacji, jak mogą zrobić to najlepiej.
W powyższych przypadkach ludzie szukają informacji na te tematy i możesz liczyć na większą liczbę odwiedzin. Przejrzyj kalendarz i zaplanuj publikacje treści w najlepszych dla nich momentach.
Content marketingową wskazówką, jeżeli nie masz pomysłu na treść, może być opcja tworzenia serii np. okresowych podsumowań, czy zestawienia najlepszych produktów. Możesz także pisać o zawsze istotnych tematach, czyli:
- oszczędzaniu czasu czy pieniędzy;
- dbaniu o zdrowie i kondycję.
Możesz też tworzyć poradniki typu „Jak coś zrobić/wykonać” odnośnie uniwersalnych problemów twojej grupy odbiorców, czy też tworzyć teksty inspiracyjne.
Stwórz mapę zawartości. Może to być po prostu spis treści lub akapit streszczający to, co czytelnik znajdzie w artykule. Bardzo usprawnia to nawigację po artykule (zwłaszcza długim).
Zweryfikuj swoje działania. Sprawdźc czy rezultat twojej pracy jest zadowalający. Czy ruch odwiedzających wzrósł po publikacji artykułu. Jeżeli nie to dlaczego się nie udało? Wyciągnij wnioski i wprowadź poprawki. Czasem prosty błąd jak błędny link może spowodować, że odbiór będzie dużo słabszy.
Co zrobić jeżeli mam problem z tworzeniem treści?
Być może jesteś osobą, który nigdy nie pisała żadnych tekstów. Copywriting jest zajęciem jak każde inne i możesz się tego nauczyć. Podejdź do tego tematu na chłodno. Pamiętaj, że potrzebujesz praktyki, aby rozwinąć skrzydła. Twój pierwszy tekst może być słaby, ale drugi będzie już nieco lepszy.
Po czasie nabierzesz wprawy i poczujesz że pisanie idzie sprawniej, a treść jest lepszej jakości. Sprawdź sam – wejdź na kilka znanych blogów i porównaj pierwsze publikowane teksty z tym najnowszymi. Najpierw będziesz prostym rzemieślnikiem, a dopiero później wirtuozem treści.
Jeśli wciąż masz wątpliwości to zachęcam Cię do zerknięcia do bibliografii. Znajdująca się tam lektura od Katarzyny Bondy ułatwi Ci postawienie pierwszych korków na tej ścieżce. Jeżeli jednak uznasz po pewnym czasie i pierwszych kilku próbach, że tworzenie treści nie jest dla ciebie to zawsze możesz wynająć do tego zadania copwyritera, aby pisał za Ciebie.
Wirusowy content marketing
Content marketing on-line jest z definicji wirusowy, gdyż nie ma górnej granicy dotarcia do osób, które przeczytają tekst po publikacji.
Nie ma złotej reguły na wirusowe treści. Trzymaj się wcześniej wymienianych wskazówek, a zwłaszcza dbaj o jakość treści. Szukaj ciekawych nisz, na które nie przygotowano jeszcze dobrych zawartości. Dodatkowo dbaj o regularność publikacji. Może pierwszy czy nawet dziesiąty tekst nie przyciągnie tłumów, ale trzydziesty i pięćdziesiąty mogą Cię zaskoczyć.
Jeżeli to możliwe, to staraj się w tworzone teksty wplatać historie i bohaterów. Storytelling, czyli „opowiadanie historii” jest doskonale odbierany, a da się go wpleść nawet w ofertę biznesową (jest to na tyle szeroki temat, że stworzę w przyszłości do tego nowy wpis).
Wirusowy content marketing zaprezntuję Ci na przykładzie wyników jednego z klientów. Co ważne tematyka jest trudna – branża prawna.
Wyraźnie widać wystrzały ruchu po publikacjach. Wzrosty sięgały od 4- do ponad 20-krotności normalnego ruchu i więcej. Powyższe wyniki można porównać do regularnego ruchu (391 do 25 odwiedzających stronę danego dnia):
Lekarz przepisuje pacjentowi lek i daje wskazówki odnośnie stosowania:
-Te antydepresanty podziałają najlepiej, gdy będzie je Pan zażywał na słonecznej plaży i popijał drinkiem z palemką
-…
Zakończenie
Na koniec dodam, że warto regularnie testować nowe narzędzia. Próbuj także nowych technik i poszerzaj swoją wiedzę. Z czasem content marketing wejdzie Ci w krew, a tworzenie treści stanie się dla Ciebie naprawdę proste.
Zobacz całą serię artykułów o content marketingu.
Jeżeli masz jakieś konkretne wyzwanie z którym musisz sobie poradzić to przedstaw je w komentarzu. Chętnie podpowiem Ci, co możesz zrobić.
Bibliografia i inspiracje:
- Nie sprzedawaj! #Pozwólkupić. Autor: Wojciech Woźniczka 2018
- Trakcja, czyli złap przyczepność. Jak każdy startup może osiągnąć szybki wzrost. Autorzy: Gabriel Weinberg, Justin Mares. Wydawnictwo: Onepress 2016.
- Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania. Autor: Katarzyna Bonda. Wydawnictwo: Muza 2015, 2017.
- MBA w dziesięć dni. Praktyczny kurs menedżerski. Autor: Silbiger Steven A. Wydawnictwo: MT Biznes 2017.
- SEO Playbook. Autor: Sławomir Czajkowski. (Self Publishing) 2019.
- Magazyn Online Marketing – Grudzień 2020 (temat numeru to content marketing i copywriting).
- A practical guide to killer marketing Content (ebook – język angielski). Autor: Sarah Goliger.