podcast na smartfonie, obok mikrofon, wizualizacja

Wartościowe podcasty biznesowe, na które warto poświęcić czas

Podcasty biznesowe stają się coraz popularniejsze, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Poszukują ich również osoby zainteresowane tematyką biznesową. Są świetną opcją zarówno do nauki, jak i rozwoju osobistego. W tym wpisie omawiam TOP 9 podcastów o tematyce biznesowej. 

Podcast – co to takiego?

Podcast to jedna ze współczesnych form multimedialnych. Są to nagrania, które ukazują się regularnie, na zasadzie serii. Mogą występować w formie audio lub wideo. Podcast bywa też czasem nazywany serialem audio – zwłaszcza gdy kolejne odcinki tworzą kontynuację danego tematu.

Wyraz „podcast” powstał od połączenia marki „iPod” i „broadcast”, czyli audycja. Jak powstają takie nagrania? Podcasty polegają na tworzeniu i udostępnianiu regularnych programów przez internet. Są one publikowane w serwisach internetowych lub specjalnych aplikacjach podcastowych, z których można je odtwarzać na urządzeniach mobilnych czy komputerach. Podcasty charakteryzują się różnorodnością – z uwagi na ich tematykę oraz formę.

laptop, mikrofon, notes, nagrywanie podcastu

Z tego względu mogą one przybierać postać rozmów z gośćmi, prezentacji wiedzy i porad, a nawet opowiadania lub recenzji. Zdarza się, że autorzy podcastów są ekspertami w danej dziedzinie lub temacie. Nie jest to jednak regułą – choćby z powodu samej tematyki danego podcastu. 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podcasty zyskały na popularności ze względu na łatwość dostępu i sposób konsumpcji. Słuchacze mogą odtwarzać programy w dowolnym czasie i miejscu, co czyni je wygodnym źródłem informacji i rozrywki. Poza tym istnieje mnóstwo bezpłatnych podcastów, co sprawia, że ​​są one dostępne dla każdego. 

Kilka lat temu (w 2019 roku) w Polsce bardzo głośny stał się podcast pt. „Śledztwo Pisma”. Być może o nim słyszałeś. Został stworzony przez dziennikarzy miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii”. Był to pierwszy polski reporterski serial podcastowy i odniósł ogromny sukces w naszym kraju. 

Gdzie słuchać podcastów?

Jedną z zalet podcastów jest to, że możesz ich słuchać na różne sposoby. Nie masz narzuconej jednej formy, po prostu wybierasz to, co najbardziej Ci odpowiada w danej chwili. Poniżej omówię dostępne możliwości słuchania podcastów. Ze względu na to, że zdecydowana większość użytkowników wybiera aplikacje mobilne, właśnie od nich zaczniemy. 

ludzie nagrywający podcast, w tle słuchawki i mikrofon

Oto najpopularniejsze aplikacje, w których możesz słuchać podcastów: 

  • Spotify – popularny serwis streamingowy, który oprócz muzyki oferuje również dostęp do podcastów. Mając konto premium, możesz pobierać wybrane odcinki, a następnie słuchać ich w trybie offline. Spotify ma aplikację zarówno na komputery, jak i urządzenia mobilne,
  • Apple Podcasts, czyli Podcasty – aplikacja streamingowa dla użytkowników urządzeń Apple. Wcześniej była znana jako iTunes. Część podcastów jest darmowa, ale niektóre są płatne,
  • Podcasty Google– aplikacja streamingowa stworzona dla użytkowników Androida. Umożliwia słuchanie podcastów na różnych urządzeniach,
  • Castbox– aplikacja streamingowa do słuchania podcastów. Jest dostępna zarówno na iOS, jak i Androida. Można też słuchać bezpośrednio poprzez stronę internetową,
  • Empik Go – aplikacja streamingowa, która oprócz e-booków i audiobooków oferuje również dostęp do podcastów. W wersji bezpłatnej wybór jest mocno ograniczony, możesz jednak wykupić abonament i mieć dostęp do tysięcy materiałów. Z aplikacji można korzystać na urządzeniach z systemem iOS, Android oraz na wybranych czytnikach,
  • Lecton – aplikacja streamingowa do słuchania audiobooków i podcastów. Dostępna na urządzenia z systemami iOS i Android. 

Aplikacji do słuchania podcastów jest naprawdę mnóstwo. Na pewno będziesz w stanie znaleźć coś dla siebie, jeśli chcesz zacząć z nich korzystać. 

Pozostałe miejsca, które umożliwiają słuchanie podcastów:

  • strony internetowe ich autorów (czyli najczęściej blogi),
  • YouTube,
  • SoundCloud. 

Podcasty biznesowe, które warto znać

Mówiąc o podcastach biznesowych, zacznijmy o tego, że dotyczą one różnych aspektów prowadzenia biznesu. Wśród nich znajdują się następujące tematy: marketing, zarządzanie, finanse czy rozwój osobisty. Poniżej przedstawię listę podcastów, na które warto poświęcić swój czas. 

podcasty biznesowe, laptop lezacy na biurku

Podcast Osmana

Podcast Osmana – jego autorem jest Marcin Osman. Przedsiębiorca, praktyk sprzedaży, a także autor 9 książek. Dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu prowadzenia biznesu, sprzedaży i marketingu. Pomaga przedsiębiorcom więcej sprzedawać i lepiej zarządzać marketingiem w firmach. 

Ma ogromne doświadczenie w prowadzeniu webinarów i transmisji na żywo. Prowadzi też kanał na YouTube, który jest uzupełnieniem bloga i podcastu. Do jego najpopularniejszych książek należą: „Biznes Ci ucieka” oraz „Jak radzić sobie z porażką (nie tylko) w biznesie”.

W podcaście porusza tematy związane bezpośrednio lub pośrednio z biznesem. Przeplata ze sobą różne formy – przemyślenia, wywiady czy lekcje. Co ciekawe, prowadzi też program pt. „Telefon show”, w ramach którego dzwoni do swoich odbiorców i pomaga im rozwiązać ich problemy biznesowe. Do wywiadów zaprasza same ciekawe osoby – zawsze są to praktycy, którzy dzielą się wiedzą na różne tematy. 

Kamila Rowińska Podcast

Kamila Rowińska Podcast – autorka podcastu jest prezeską Fundacji Kobieta Niezależna. Poza tym Kamila jest trenerką, ekspertką od rozwoju osobistego i autorką 8 książek związanych z biznesem oraz coachingiem. Stworzyła też wiele kursów online, m.in. Budżet domowy – planowanie i zarządzanie, Asertywność w pracy i w rodzinie oraz Jak zbudować stabilny biznes online. Kamila prowadzi również szkolenia stacjonarne w wybranych miastach w Polsce, które cieszą się ogromną popularnością. 

Stanowi wsparcie dla przedsiębiorców, nie tylko w rozwoju ich firm, ale również ich samych. Jej misją jest wzmacnianie kobiet na drodze do niezależności.

W tym podcaście znajdziesz tematy związane z asertywnością, budowaniem zespołu, rozwojem osobistym czy skuteczną sprzedażą. Dodatkowo co 2 tygodnie pojawiają się tzw. Power Poniedziałki, czyli kilkuminutowe nagrania, których celem jest przede wszystkim inspiracja do działania. Mają one pomóc uczestnikom w osiągnięciu sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym.

nagrywanie podcastu w studio

Mała Wielka Firma

Mała Wielka Firma – podcast, który prowadzi Marek Jankowski. Jest on przedsiębiorcą, który przez 7 lat pracował jako dziennikarz radiowy. Marek jest też twórcą kursu PodcastPro – stworzonego dla podcasterów. 

Podcast jest przeznaczony głównie dla właścicieli małych firm, choć każdy jest w stanie wyciągnąć z niego coś dla siebie. Autor opowiada o prowadzeniu działalności i trudnościach z tym związanych. Dzieli się pomysłami na pozyskiwanie klientów oraz bycie lepszym przedsiębiorcą.

Znajdziesz tam odcinki dotyczące marki osobistej, sprzedaży, zatrudniania pracowników czy produktywności. Wiele z nich to rozmowy, w których biorą udział ciekawi goście, m.in. Paweł Tkaczyk, Janina Bąk, Marcin Iwuć czy Klaudyna Maciąg.

Marketing Masterclass 

Marketing Masterclass – podcast autorstwa Magdaleny Pawłowskiej, przedsiębiorczyni i ekspertki od kursów online. Magda zajmuje się budowaniem biznesów, które opierają się na sprzedaży produktów online. Jest autorką książki „Jedna kampania do wolności” oraz współautorką książki „Moja pasja, Mój biznes”, którą wydała z Ewą Chodakowską. Poza tym stworzyła biznesowe szkolenie o kursach online, które nosi nazwę „Kampania WOW”.

Można się z niego wiele dowiedzieć na tematy związane z marketingiem internetowym. W wielu odcinkach znajdziesz rozmowy z fascynującymi osobami. Wśród nich warto wymienić m.in. Ewę Chodakowską, Macieja Orłosia, Agatę Koman czy Łukasza Jakóbiaka. 

planowanie podcastu, notes, dlugopis, laptop

Expert w Bentley’u

Expert w Bentley’u – podcast prowadzony przez Macieja Wieczorka. Jest to przedsiębiorca, który dotychczas stworzył 8 firm. Jest autorem kilku książek, z których najpopularniejszymi są „48-godzinna doba” czy „Nawyki 2.0. Jak zmienić swoje życie bez silnej woli?”. Opracował też „Biblię inwestowania” wraz z 12 innymi ekspertami. 

Jak można się spodziewać po nazwie, nagrywany jest w Bentleyu. Maciej przeprowadza rozmowy ze starannie wybranymi gośćmi, którzy są ekspertami w różnych dziedzinach. Byli to m.in.: Jacek Bartosiak, Tomasz Kammel czy Rafał Brzoska (twórca Paczkomatów). Porusza tematy dotyczące życia, biznesu i przedsiębiorczości. 

Znana Marka Online

Znana marka online – podcast, który prowadzi Joanna Ceplin. Doradza, jak efektywnie wykorzystywać social media w budowaniu komunikacji online. Podcast składa się głównie z rozmów z różnymi gośćmi, np. Kamilą Rowińską, Pawłem Tkaczykiem czy Martą Twarowską. 

Joanna jest przedsiębiorczynią i trenerką skutecznej komunikacji w internecie. Może Cię nauczyć, jak zbudować spójny wizerunek Twojej firmy oraz w jaki sposób budować relacje z odbiorcami. Jest autorką książki „Uwierz w swoją markę online”. Poza tym stworzyła też kilka kursów online, m.in. „Jak tworzyć angażujące treści i przyciągać klientów” czy „Jak zbudować swoją markę online”.

Joanna jest również założycielką Akademii Smart Brand – programu edukacyjnego dla mniejszych przedsiębiorców. Stara się przekonać swoich kursantów o tym, że media społecznościowe mogą być najbardziej efektywnym sposobem na rozwój biznesu. 

podcasty biznesowe, laptop, notes, mikrofon, nagrywanie podcastu zza kulis

Konkretnie o marketingu i sprzedaży

Konkretnie o marketingu i sprzedażypodcast Artura Jabłońskiego, który jest bardzo znaną osobą w branży marketingowej. Prowadzi różne warsztaty i szkolenia, poza tym jest przedsiębiorcą i właścicielem agencji marketingowej digitalk. Jest autorem 4 książek biznesowych, z czego najpopularniejsze to: „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować” oraz „Zrozumieć marketing”. Artur jest też twórcą 5 kursów online – dotyczą one reklamy i copywritingu.

Podcast ma na celu zwiększenie skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych w firmie. Został stworzony dla przedsiębiorców i osób działających w marketingu czy sprzedaży. Artur omawia następujące tematy: content marketing, kampanie reklamowe, media społecznościowe, e-commerce oraz e-mail marketing. 

Jestem interaktywna

Jestem interaktywna – podcast stworzony przez Olę Gościniak, która jest przedsiębiorczynią i blogerką. Autorka przekonuje, że można stworzyć dochodowy biznes online, nawet jeśli nie radzisz sobie z technologią. 

W podcaście porusza tematy związane z biznesem i technologią. Przekazuje wiedzę techniczną w taki sposób, aby każdy był w stanie zrozumieć dane zagadnienie. Opowiada m.in. o tworzeniu stron internetowych. W ramach podcastu przeprowadza też rozmowy z innymi ekspertkami, np. z Mileną Majchrzak na temat SEO czy z Dominiką Dzikowską z Kobiecej Foto Szkoły. Znajdziesz też rozmowę z Izą Czaplewską, która prowadzi bloga Wyjaśniam Finanse.

proces planowania podcastu, okulary lezace na notesie

Skuteczny marketing

Skuteczny marketing – podcast, który stworzył Wojciech Bizub. Jest on marketerem i właścicielem agencji marketingowej WBIZNES. Wojciech jest też autorem książki „Odczaruj marketing internetowy”, która cieszy się bardzo dobrymi opiniami. 

W podcaście porusza tematy związane z marketingiem i biznesem. Do tej pory ukazało się 145 odcinków. Jeśli interesujesz się marketingiem, znajdziesz tam właściwie wszystko. W podcaście możesz znaleźć m.in. następujące odcinki:

  • Jak skutecznie planować budżet marketingowy dla Twojej firmy?
  • Ekonomia behawioralna w marketingu,
  • Dlaczego ludzie przestają Cię obserwować? 

Podsumowanie

Jak możesz zauważyć, podcasty biznesowe mają sporo zalet. Mogą być przydatne dla przedsiębiorców, którzy chcą poszerzyć wiedzę związaną z prowadzeniem biznesu.

Są też odpowiednie dla osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w biznesie lub planują to zrobić. Wtedy mogą być źródłem inspiracji w kwestii prowadzenia firmy.

Poza tym niewątpliwą zaletą podcastów jest to, że można ich słuchać wszędzie. Nawet podczas wykonywania innych czynności!

Źródło grafiki: Image by pch.vector on Freepik

Zapisz się na newsletter

Informacje o nowych artykułach, wartościowe materiały i oferty specjalne prosto na Twój e-mail:


Znalazłeś wartość w treści? Podziel się ze znajomymi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz ich użyć tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>